Właz żeliwny czy żeliwno-betonowy do podjazdów – który najlepszy?
Kanalizacja przydomowa jest bliższa przeciętnemu użytkownikowi aniżeli sieci kanalizacyjne w środku miasta, na ruchliwych jezdniach o różnym obciążeniu – od kilku do kilkudziesięciu ton. Każdy system operujący ściekami wymaga podstawowych elementów, np. studzienek kanalizacyjnych czy zbiorników na szambo. Ani studnie, ani zbiorniki nie mogą być pozostawione samym sobie. Potrzebują odpowiednich pokryw, a jest w czym wybierać – właz żeliwny, PP, lub żeliwno-betonowy.
Właz żeliwny a właz żeliwno-betonowy
Pokrywy różnią się między sobą głównie tworzywem oraz inną klasą obciążenia. Włazy z polipropylenu można określić inaczej jako ogrodowe, z kolei pozostałe zawsze są pod adekwatnymi nazwami. Właz żeliwny przyporządkowuje się do kategorii Żeliwne, a pokrywy żeliwno-betonowe do grupy Żeliwno-betonowych. Nie można wrzucić wszystkich włazów do jednego worka, gdyż każdy rodzaj ma odmienne zastosowanie. Właz z PP posiada klasę A15, zatem wytrzymuje obciążenie do 1,5 tony (dlatego często wykorzystuje się go w ogrodnictwie). Właz żeliwny, jako wykonany z trwałego żeliwa szarego, posiada lepszą trwałość i klasę B125 (wytrzymuje ciężar do 12,5 tony), więc sprawdza się doskonale przy posesjach, chodnikach, alejkach spacerowych, drogach o małym natężeniu ruchu, gdzie raczej nie pojawiają się pojazdy ciężarowe. Najwyższe obciążenia wytrzymuje właz żeliwno-betonowy, który jest wykorzystywany na jezdniach i drogach szybkiego ruchu.
Tylko właz żeliwny do podjazdów?
Przed zakupem odpowiedniej pokrywy, warto zastanowić się nad stopniem ciężaru, jaki będzie musiała wytrzymać. Im cięższa pokrywa, tym droższa, zatem żeliwno-betonowa jest znacznie droższa od włazu żeliwnego. Lepiej nie przepłacać w tej kwestii. Specjaliści zgodnie twierdzą, iż w podjazdach przydomowych najlepiej sprawdzi się właz żeliwny, który wystarczająco chroni studzienkę kanalizacyjną lub szambo przed uszkodzeniami mechanicznymi czy niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Jest to niezwykle istotne, gdyż jeden niesprawny lub uszkodzony element instalacji kanalizacyjnej powoduje nieskuteczność całego systemu.
Najnowsze komentarze